Tuesday 5 July 2011

Skapelseberättelsen enligt kristen ortodox tradition

Skapelseberättelsen är skriven med både form och innehåll. Formen, enligt den lebanesiske ortodox kristne författaren Kosti Bandale, är myten som var spridd på den tiden då berättelsen skrevs. Författaren till skapelseberättelsen skriver om en enda Gud som har skapat världen till skillnad från andra myter där det finns många gudar som strider mot varandra. Avsikten är att förmedla en tro på en enda Gud med den tidens språk, myter. Därmed inbjuds läsaren att kunna skilja mellan form och innehåll genom att förstå att formen är förankrad i kulturen men att innehållet är nytt jämfört med den tiden. Innehållet är inspirerad av Gud genom en författare som talar sin tids språk. Gud har alltså inte hoppat över den lilla människan utan inspirerat henne utifrån dess egna förutsättningar och förståelse för att kunna förnya dess intellekt genom att förkunna tron på en enda skapare av människan och skapelsen. Författaren till boken som jag baserar mitt inlägg på menar också att man inte kan använda gamla testamentet som en skrift av fakta och vetenskap. Gud har inte för avsikt genom bibeln att förklara världen och dess uppkomst för oss. Utan Gud har gett människor en hjärna med vars hjälp de kan söka efter kunskap och fakta. Därmed så finns det ingen motsättning mellan att tro på att Gud har skapat världen och att människan utvecklades under miljoner år genom mutationer och att hon var ett djur först. Enligt ortodox tro så säger inte tron på Gud emot tron på evolutionen eftersom Gud ligger bakom skapelsen oavsett hur detta gick till. Därmed förtår vi att vi inte kan ta skapelsen sju dagar boksavligt heller eftersom detta tillhör till formen för myten. Jag vill tydliggöra att innehållet om att Gud är skaparen är inspirerad från Gud och har inte med mytens natur att göra. Detta då enligt ortodox kristen tro.

När det gäller skapelsen av kvinnan så menar författaren att enligt kristen ortodox tro och tradition så är kvinnan och mannen jämlika och har samma mänskliga natur även om de skiljer sig i kön. Kvinnan skapades av mannens revben tyder på hennes delaktighet tillsammans med mannen i livet. ordet delaktighet på arabiska d.v.s. "almushaaraka" kräver två jämlika så att de kan ingå i denna delaktighet i livet tillsammans. När det gäller den negativa rollen som ges till kvinnan i skapelseberättelsen så är detta en reaktion mot dåtidens religioner som fenicernas och Kanaanernas som gudomliggorde sexulaiteten och dess symbol, kvinnan. Detta görs i bibeln genom att framställa kvinnan som orsak till synden och döden. Samtidigt som detta var spridd i andra myter också, d.v.s. att förknippa kvinnan med döden, synden och mörkret. Så har författaren till skapelseberättelsen använt sig av samma slags myter som fanns under hans tid. Och även om varningar om kvinnor som förförerskor som leder till döden och synden finns i andra delar av gamla testamentet så menar Kosti Bandale att detta en automatisk reaktion från mannen som inte vill ta ansvar för sina sexuella drifter utan vill förlägga detta på kvinnan. Jag vill nämna också att man kan aldrid tolka gamla testamentet bokstavligt samtidigt som man refererar till den när man pratar om kristendomen. Hur många gånger har jag inte hört och läst om folk som gör detta av stor okunskap. Nya testamentet är det som kristendomen byggs på och gamla testamentet läses i ljuset av nya testamentet. Och i det nya så är man och kvinna jämlika, jag återkommer med en artikel om det senare.

Kosti Bandale medger att detta har används av männen för att få kontroll över kvinnan men att detta är utifrån mannens behov inte utifrån innehållet i biblen och den kristna ortodoxa tron.

2 comments:

Mina Fouad said...

Great Article Carol,
Please have a look at
التمييز بين الرجل والمراة والأسس اللاهوتية للمساواة بين الجنسين
http://freeorthodoxmind.blogspot.com/2011/05/blog-post_5306.html

Kh. said...

Thank u Mina!